fredag 29 maj 2009

Jag har gästbloggat.

Tänk va roligt va? Att jag fått förfrågan om att göra en gästbloggning på en mycket välbesökt blogg nämligen Johnny Buchwald's. Det har varit lite svårt att komma på vad jag skall skriva om men ljussättning är ju kul och att lära ut det är ju ännu roligare så jag valde att skriva om det. Nu tänkte jag ju att om du är bloggbesökare hos mig men inte hittat Johnnys fina blogg än så kan du ju ändå få del av mitt gästbloggande, antingen genom att botanisera i Johnny's alla intressanta inlägg eller för dig som inte vill lämna min blogg så får du inlägget rätt av här nedan.

Bli självlärd ljuskonstnär.

Till att börja med så vill jag tacka Johnny för förfrågan om att gästblogga. Det har jag aldrig gjort förut men jag inser att det skall väl till ett lite mer konkret och givande bloginlägg än mina vanliga 3 rader som jag har i min egna blogg. Jag tänkte skriva om något av de saker jag tycker är roligast, att lära ut grunderna i ljussättning.

Jag har nästan uteslutande lärt mig mitt sätt att sätta ljus genom att titta på andras bilder för att låta mig inspireras. Fastnar jag för något som jag tycker mycket om så försöker jag luska ut HUR dom gjort med ljuset. Det finns 3 nyckelregler för hur du kan kontrollera ljuskaraktären i din ljussättning.

Har du fått en förståelse för hur dessa 3 regler fungerar så har man kommit långt i hur man kan läsa andras ljussättningar bara genom att titta på en färdig bild. Jag har inte gått någon fotoskola eller dyl men haft stor fördel med att genom tiderna ha jobbat i fotobutiker som har haft demostudio med en uppsjö olika ljusformare som jag fritt fått ”leka” med och på så sätt hittat grunderna i ljussättning.

Innan jag berättar “nyckelreglerna” så skall jag bara förklara skillnaden mellan ”mjukt” och ”hårt” ljus så du har samma referens som jag.
Mjukt ljus = övergången från belyst yta till obelyst yta tonas över mjukt och det kan vara svårt att se vart belyst yta slutar och obelysta ytan börjar.




Hårt ljus = övergången från belyst yta till skuggad yta tonas inte över alls utan syns så tydligt att man lätt skulle kunna dra ett streck med en penna där gränsen mellan belyst och icke belyst yta möts. Sen finns ju alla varianter där emellan.




Nyckelreglerna:

Ju större ljuskälla du har desto mjukare ljus
Ju närmare ljuskällan är desto mjukare ljus
Ju närmare ljuskällan är desto snabbare tappar ljuset intensitet på objektet. (Ljuset avtar med kvadraten på avståndet)
Alltså, om du vill ha ett mjukt jämnt ljus så behöver du en stor (ca 150cm softbox/bouncer) ljuskälla som står en bit ifrån. Vill du ha ett hårt jämnt ljus så behöver du en mindre (t.ex. 21cm reflektor) ljuskälla som står en bit ifrån. Vill du ha ett mjukt ljus som avtar i intensitet snabbt så behöver du en mellanstor (ca 60-70cm softbox) ljuskälla som ligger precis utanför bild. Vill du ha ett hårt ljus som avtar i intensitet snabbt så behöver du en liten (t.ex. 18cm reflektor) ljuskälla som ligger precis utanför bild.

Självklart kan man bli mer utförlig än såhär (Det finns kurser på flera år i ämnet) men jag vågar påstå att om man fått en förståelse för ovan punkter och “leker” i studion med de ljusformare man har så kan man komma väldigt långt och framför allt… väntrummet hos tandläkaren är inte längre en pina utan ett tillfälle att förkovra sig. För om du har med dig ovan punkter så kan du med den kunskapen och med hjälp av skuggorna se:

Vart kommer ljuset ifrån?
Hur många ljuskällor är det?
Är det mjukt eller hårt ljus från resp ljuskälla? (stor/liten ljuskälla)
Avtar ljuset snabbt från ljusriktningen eller är det jämnbelyst? (nära eller långt ifrån)
Hoppas det hjälper. Sen är det bara att öva, öva, öva för att se vad din utrustning är kapabel till. När du köper ett studioblixtkit så är det inte ovanligt att dom levereras med små softboxar vilket gör det svårt för dig att uppnå ett mjukt jämnt ljus på helkroppsfotograferingar.

Det finns självklart mycket mer detaljer att gå igenom vilket mina kursdeltagare på Scandinavian Photo får erfara men återkommande slår det mig hur ”lätt” det är att sätta ljus om man förstått de 3 viktiga ingredienserna för att kontrollera karaktären på ljuset.

De vanligaste ljusformarna.

Reflektor- En slags ”krage” i metall som du sätter fram på blixten och som riktar ljuset på olika sätt. Finns som varianter med öppning fram från ca 5-70cm

Softbox- Ett svart ”tält” som du sätter fram på blixten med svarta sidor och vit diffusorduk fram. Finns som varianter med frontduk på ca 40cm och uppåt. Finns också i många olika former för att styra vart ljuset skall hamna och hur reflexer i blanka ytor skall se ut.

Bouncer: Som en softbox men istället för att sätta denna på blixten så sätter du blixten inne i bouncern, på så sätt kan man få ett jämnare spritt ljus på stora ytor. Bouncers brukar ligga på storlekar från 150cm och uppåt.

Vanliga tillbehör till ljusformare.

Raster – en bikakeliknande platta som man sätter fram på en reflektor (eller ibland även softbox) för att hålla en kontrollerad och snävare riktning på ljuset än vad ljusformaren ger normalt.

Klaffar – Plåtar som sitter fram på en reflektor för att begränsa att ljuset sprider sig åt ett visst håll genom att skärma av ljuset med klaffarna.

Reflexskärm:

Ett av de första inköpen du skall göra om du intresserar dig för att kontrollera ljus. Detta verktyg är ovärderligt både för nybörjaren och våra mest avancerade ljussättare. Att börja fotografera med reflexskärm ger dig en känsla och förståelse för hur ljusriktning påverkar bildresultatet och du kan lätt förhindra igensotade delar/sidor på det/den du fotograferar.

Ljusmätare:

Trots histogram och annat så är ljusmätare en given ingrediens för dig som på allvar vill lära dig sätta ljus. Ett histogram visar bara att din hela exponering är inom din kameras omfång men exakt hur mycket ljus som t.ex. hamnar i ansiktet kontra benen på en modell får du aldrig veta utan du får i så fall förlita dig på att din lilla skärm på kameran är så pass bra att du kan få en korrekt uppfattning.

När du väl sätter dig och skall retuschera så inser man snabbt att det finns mycket tid att tjäna på att ha gjort/mätt rätt ljus från början. Sen slipper du få en modell som tröttnar på att du skall springa mellan dina blixtar som en yr höna för att hitta rätt inställningar. Efter 20-30 provexponeringar så har du garanterat en uttråkad modell (om du nu inte fotograferar stilleben). Innan du anmäler dig till en kurs så rekommenderar jag att köpa den mest prisvärda lärare och assistent du kan ha… ljusmätaren.

Till sist, tänk på att finaste objekten kan bli ointressanta om dom är dåligt ljussatta och de mest ointressanta objekten kan bli konstverk med rätt ljussättning. Är du fotograf så är du ljuskonstnär!

Tack för ordet!

John Hagby
Fotograf och säljare på Scandinavian Photo
www.pictpro.se
http://johnhagby.blogspot.com

3 kommentarer:

enikOne sa...

Tjena John!
än en gång...en jäkla intressant gästbloggning hos Johnny!

Har länkat din blogg från min nu också.
Hoppas duinte har något emot det?!

http://enikone.blogspot.com/

=)

Trevlig helg!

//mvh henke/enikOne

Karl Filip K sa...

jäkla många snygga bilder kan man hitta här.. grymt helt enkelt :)

Stefan Tell sa...

Väldigt bra skrivet och exemplifierat, ska länka till det här från min blogg snart. Bra resurs för de som vill förstå lite mer. Tack.