måndag 6 april 2009

Svartvitt med knorr

I några dagar har jag haft klart för mig hur jag vill ha slutresultatet när jag konverterar en bild till sv/v. Mycket pillande har gjort att jag kommit nära resultatet men inte riktigt nått fram. Nu har jag äntligen hittat rätt tack vare en "guru" som heter Greg Gorman. För er som är intresserade så har jag gjort en liten action av min konvertering "a la Greg" som ni kan ladda hem nedan. Det är några pauser i konverteringen där du själv får sköta kontrollerna beroende på hur stor bild du har. På nedan bild har jag lagt på ett litet korn också för att det skall bli som jag vill ha det. Inför nästa plåtning som jag vill ha detta resultatet på så vet jag lite mer hur bilden reagerar på denna konvertering och kan anpassa ljuset lite till det.

Modell: Pernilla Pramberg



"Min" action hittar du här.
Denna action som den är är gjord för CS4 så testar du den i någon annat Photoshop får du gärna meddela om det fungerade bra eller inte. Jag har också gjort denna Action utifrån en 5D MII så alltså bäst på förinställda lägen på ca 21mp bild men har du lägre upplösning sänker du bara värderna. Innan du kör mitt action så se till att platta till din bild om du har flera lager.
För att helt förstå vad som händer rekommenderar jag moderskeppets DVD "Från färg till sv/v" så får du en bra förklaring på vad varje steg i det inspelade actionet gör.

Lägg gärna en kommentar om du tar hem mitt action och säg gärna vad du tyckte.

3 kommentarer:

Mattias Axelsson sa...

Tyvärr kan jag inte öppna filen, CS4:an vägrar öppna den, varför vet jag inte.

/Mattias

Fotograf John Hagby sa...

Den skall inte "öppnas" i CS4, den skall importeras som en action i actionmenyn. Men det kanske va det du gjorde? Annars, gå in på Actionsmenyn och välj något i stil med "load action" och så letar du upp filen. Då bör det fungera. Fungerade på min andra dator i alla fall... Lycka till!

Robert Milovan sa...

Bra jobb med actionen! Gregs beskrivning är ju rätt universell. Perfekt för ett action. Har haft en liten egen version av samma ett tag nu.