torsdag 25 juni 2009

Modellfotokurs on location

Idag har jag haft nöjjet att få jobba ute hela dagen och till råga på allt med ett gäng supertrevliga människor. Jag har hållt kurs i Modellfoto on location. En fantastisk dag där förutsättningarna va de sämsta möjliga ur en locationfotografs hänseende. Strålande sol är inget man skojjar bort direkt. Eller jo... det gjorde vi... mycket skratt och glada tillrop hördes under dagen.

Vi började dagen med att utmana oss i solen på en gång och till vår hjälp hade vi posemaskinen Sara och ursköna Angelica som blev sminkade i omgångar av Aina som gång efter gång fick oss att häpna över vad hon kan göra med en modell på den knappa tid hon fick mellan våra sessioner. Det är fantastiskt att ha sådanna sammarbetspartner när man skall hålla denna typen av kurser. Aina, Angelica och Sara, STORT TACK FÖR ERA FANTASTISKA INSATSER! Nåväl, åter tillbaka i solen. Vi ställde Sara mitt i solen och provade att fotografera henne utan någon extra blixt bara befintligt ljus som stekte rätt in i ansiktet på modellen. Som tur va hade hon en liten skärm på sig... tur för henne... extra svårt för oss fotografer att få ett jämt och fint ljus på hennes ansikte. Första bilden här nedan är just vårt urspurngsläge, sen tog vi fram en stor diffusor och såg till att hon hamnade lite i semi-skugga, ett mycket jämnare och finare ljus. Till sist gav vi det en extra "kick" med att på ett kontrollerat sätt (tack Alex ;-) ) lyfta in ljus med en reflexskärm på Saras ena sida. Ser ni vilken "pop" bilden får och då har vi inte ens börjat med blixtljus :-D


Vi tittade också på optikval. Vi jämför hur bakgrunden kan kontrolleras genom att ha rätt typ av optik för att minska störande objekt. Ett normal läge på optiken gentemot en tele kan göra stor skillnad på hur bilden, bakgrunden upplevs. Se bara här nedan.


Under dagen avancerade vi med blixtljus, allt från externt placerad kamerablixt till att helt slå ut solens strålar med att helt enkelt överrösta solen med eget blixtljus från en Ranger (batteridriven blixt med mycket kraft i). Här nedan ser du ett exempel på det.


Så dagen har alltså innehållt allt från reflexskärm till "dom riktigt tunga grejjerna", allt med sitt egna användningsområde och sin tjusning av bilder. Jag har lite fler fräcka bilder från kursen som jag kanske pillar lite med och lägger upp senare här på bloggen. Är du intresserada av att gå en av dessa kurser så kan du få mer info genom att klicka här
Åter igen, tack alla för att ni gjort min dag till en strålande dag i dubbel bemärkelse. Hoppas ni hade det minst lika skoj som jag idag och att ni lärt er mycket!

6 kommentarer:

Fotograf Jenny Blad sa...

Inspirerande!

Niklas sa...

Tack John för en fantastisk kurs! Vill även jag tacka modellerna Sara och Angelica, samt makeupartisten Aina för ett otroligt jobb!

Robert Milovan sa...

hahaha .. skönt att du lär ut hur man överröstar solen med blixt. Ibland undrar jag om jag är den ende som plåtar i brännande sol kl 12 på dagen. Nu kanske man får fler kollegor som gör det.

BTW, finns det nån diffusionsskärm som du rekommenderar?

Bror sa...

John , you´re the man.
Grym kurs , det är nästan så att jag är sugen på att gå kursen igen ;-).

Therese sa...

Skulle ønske jeg kunne være der... Ser veldig lærerikt ut!

Nouna sa...

Åh, jag får spara ihop pengar för att gå en av dina location kurser!