söndag 23 december 2007

collage

Jag har hållt mig ifrån datorn några dagar vad det gäller foton. Mest bara tittat på andras och låtit mig inspireras.

Jag kom idag över en "mall" för att göra collage och tänkte för mig själv "detta borde inte vara så svårt att bygga själv". Sagt och gjort, jag gjorde en tif-fil med lager enligt nedan bild. Sen va de bara att importera en bild, lägga den ovanför det lagret jag ville ha in den i. Sen trycker man på ctrl+alt+g så blir mitt nya lager ett "arvlager" (vet inte vad det heter på adobe-språk) och sen ctrl+t så kan jag justera mitt bildlager så det kommer fram i den aktuella rutan. Sen jobbar jag fram mina bilder så collaget är fullt. Se bild nedan.

Nu är ju detta bara ett test men tro mig, jag skall minsann bygga mallar för diverse format... det är ju skitkul!





Inga kommentarer: