tisdag 28 oktober 2008

Kurser i stora lass.

Ja, jag ligger lite efter, tänkte bara lägga in ett snabbt inlägg innan jag kryper till kojs.

Idag har jag suttit och retucherat en bild som jag tog på en kurs jag höll i fredags. "Introduktion i digital modellfoto". En väldigt rolig kurs där det faktiskt blir väldigt olika resultat beroende på kursdeltagarna. Under dagen går vi igenom hur man kan utläsa en ljussättning ifrån en bild from t.ex. ett modemagasin och hur man sen kan efterlikna det. Mötet med Makupartist sker för första gången för flera av deltagarna och makupartisten berättar hur hon/han jobbar och vad denna behöver veta innan dom kommer till plåtningen. Sen går vi igenom hur dialog mellan makupartist, modell och fotografen kan vara. 3 olika språk måste ta hänsyn till. Vad måste jag tänka på som fotograf så modell och makupartist förstår vad jag är ute efter? Sen bestämmer vi vad för typ av bild vi skall fotografera (det är här kurserna skiljer sig drastiskt, se bara några inlägg innan detta så ser ni bild från en annan kurs). Vi sätter gemensamt upp ljuset och fotograferar modellen. Efter det tar vi en stund vid datorn och går igenom retushen. Här nedan ser du resultatet av de tips jag delar med mig av under en sådan genomgång.

Tack Angelica och dagens makupartist Sara



I måndags åkte jag ner till Malmö för att hålla en introduktionskurs i digital kameraanvändning. Det blev lite sent så jag vart inte hemma förräns kring 00:30 (eller va de 01:30???) Jag tycker det är fantastiskt roligt att dela med mig av mina erfarenheter och kunskaper. Kul att någon vill höra på "elendet" he he he

1 kommentar:

Anonym sa...

När komemr du till Sthlm nästa gång då? :P