söndag 1 november 2009

Efter 20 års förhållande tog det slut...

... ja, det är sant. För ganska exakt 20 år sedan köpte jag min första systemkamera. Jag tror faktiskt att det va min första kamera över huvud taget. Det va en Canon EOS 600. Jag hade sparat i nästan 1 år för att ha råd med kameran och när jag väl betalade den va lyckan total. Expert på Järntorget va de naturliga stället att köpa in kameran på eftersom jag jobbade extra där och hade faktiskt tjänat större delen av pengarna just där. Denna kamera höll sedan i över 10 år. Jag hade en 35-70mm lins och en 70-210. Sedan dess har det ju som bekant blivit digitalt som gällt. Min första digitala systemkamera blev naturligt en Canon Eos 10D följt av en 5D när den kom och förra hösten köpte jag min 5D MII. Fler systemkameror har inte passerat mina ägo, dock har jag haft ganska mycket varianter på linser. Min absoluta favorit har blivit Canons 70-200/4.0L IS USM. Det är nog den absolut bästa zoomen jag stött på ifrån Canon för min del. Jag fotograferar ju mest porträtt, mode och bröllop och till detta har denna lins varit ovärdelig. Jo, jag vet vad jag pratar om för jag har innan detta haft 70-200/2,8L och den bytte jag upp mig till IS varianten men tyckte den va för tung. Till slut landade jag alltså på just 4,0 IS USM och det är en lins jag verkligen kan rekommendera alla Canonanvändare. Men för ca 3 veckor sedan sålde jag även denna lins. Varför?

Det hela började för drygt 2 år sedan när Nikon lanserade, inte bara sin nya kamera D300 och D3 utan även några nya heta linser. Bl.a. sin 14-24 och sin 24-70.

Canonfreak som jag är va det tungt att erkänna att Nikons nya linser fick mina mungipor att inte bara fuktas av saliv utan fullständigt flöda... Detta va det vassaste jag sett någonsinn. Sedan dess har jag väntat på att Canon skall matcha med nya linser och inser att den lins som hållt mig kvar hos Canon är just min älskade 70-200. Inte ens mitt inköp av Canons vasa 50/1,2L i våras känndes helt rätt efter att nyhetens behag hade laggt sig. Eftersom jag även jobbar på Scandinavian Photo så stöter jag på Nikons Pro-säljare med ganska jämna mellanrum som hela tiden frågar om jag inte skall gå över till Nikon. Men trogen som jag är så har jag förklarat för honom att jag inte har några som helst tankar på att göra denna konvertering. (mest pga att jag helt enkelt inte har råd). Dock har året hittils, som det varit gått bra för PictPro och jag hade fått in såpass med pengar att jag faktiskt hade råd att göra konverteringen. Sagt och gjort, jag fick räkna på det och insåg att inbytet av min maskinpark av märket Canon, till ett något krymt utbud av linser i Nikonväg så skulle mellanskillnaden hamna på en rimlig nivå.

Med Nikons linser inser jag att jag inte behöver ha fasta gluggar i den utsträckningen som jag haft tidigare och att jag kommer klara mig på 4 linser varav 3 är deras zoomar med nano-tekniken (det står för •Nano Crystal-beläggning som reducerar spökbilder och blänk.). För mitt ändamål så håller Nikons zoomlinser med gått mått mina och mina kunders krav på kvalitét. (dock ej lågt satta krav...) Nu va ju problemet att jag förra vintern uppgraderade till en 5D MII och jag va inte sugen på att gå ner i upplösning eller chipstorlek varpå det enda alternativet för mig blev en D3X som huvudkamera.

Som extra (backupkamera) så blev det en D300S för att dels få en snabbare kamera vid actionbehov och dels få filmdelen som jag ser som ett trevligt komplement. Dessutom har jag fått förboka den nya 70-200/2,8 NEW som börjar levereras nu i November. Just det ja... något som jag tycker är kul är Nikons flexibla blixtsystem. Visst IR har sina begränsingar men jag tror ändå att jag kommer ha god använding för det i bröllopssammanhang och andra mingelsammanhang. Dessutom kommer jag lösa ut en Pocket Wizard modul som kan TTL-styra blixten via radiovågor så snart den kommer ut på marknaden. (Canons har redan kommit ut... hrmf....)

Nåväl, jag har hunnit med några fotograferingar med min nya utrustning och känner mig fantastiskt nöjd. Jag skall spendera 2 dagar i november nu åt att dels gå Nikons Pro-school för deras kameror och programvaror och sen även gå en kurs i hur man hanterar nikons blixtsystem på bästa sätt. Är du Nikonanvändare (eller funderar på att bli) så rekommenderar jag verkligen att du går blixtkursen också. Mer info om den hittar du i Scandinavian Photos kommande katalog (på sidan 3) eller på www.scandinavianphoto.se innom kort.
Du kan maila mig om du är intresserad av att gå blixtkursen så bokar jag en plats till dig. john.hagby@scandinavianphoto.se

Det nyproducerade som ni kommer se här i bloggen framöver är alltså taget med min nya Nikonutrustning eller en inhyrd phaseone-kamera. Det blir mina kommande verktyg framöver. Filmerna i min blogg kommer dock fortsätta filmas i stor utsträckning med min lilla läckra lackritsbit Canon Ixus 120IS

1 kommentar:

Carl-Henrik Trapp sa...

Sítter själv med Canon och har gått i tankar att byta, hoppas på lite kul nyheter framöver från canon som kan hålla mig kvar, annars ser ett byte aktuellt ut för mig också.

Om inte annat...men va ska du göra med 1.2an o 5D mkII? ;)

Har monterat upp softboxen o oktan nu, imorgon kommer det 7 stycken modeller till studion för plåtning o övar in mig nu på mina nya leksaker! :D